Tips om uitval door stress te voorkomen

Gepubliceerd door Barbara Westerhof op

Iedereen heeft wel eens stress. Dat is op zich niet erg. Maar als je te lang en te veel stress ervaart kan je er ziek van worden. Je wil weg uit de situatie, een andere baan lijkt een goede oplossing maar is niet altijd even makkelijk te realiseren. Stress wordt bovendien vaak niet alleen veroorzaakt door het werk, maar ook in combinatie met problemen thuis.  De situatie sleept voort,  omdat je niet weet wat te doen. Kansen gaan aan je voorbij en plannen lopen op niets uit.

Als loopbaancoach en stresscounsellor kan ik je helpen jouw stress signalen te herkennen. Ik kan je leren hoe je er mee om kan gaan en ik kan jou helpen te ontspannen zodat je weer veerkrachtiger wordt. Vanuit ontspanning en veerkracht is de kans dat je doel of  wens slaagt een stuk groter.

Maar je kan ook zelf aan de slag, hier alvast een paar tips:

  • Beweging; lichaamsbeweging helpt om stress te verminderen. Een dagelijks blokje om in de lunchpauze of ‘s avonds in de buurt terwijl je aandacht besteed aan wat je om je heen ziet en hoort of wat je voelt. Zo zorg je ervoor dat je jouw problemen of zorgen even loslaat.
  • Lach; lachen is gezond dat weten we allemaal. Lachen verbetert onze relaties met anderen, het vergroot onze veerkracht en het vermindert stress. Ga actief opzoek naar momenten om meer te lachen. Wat maakt jou aan het lachen, wie maakt jou aan het lachen? Hoe kan je ervoor zorgen dat zulke momenten vaker voorkomen?
  • Slaap voldoende; stress kan zorgen voor slaapproblemen en te weinig slaap zorgt ervoor dat je kwetsbaarder bent voor stress. Een vicieuze cirkel die moeilijk te doorbreken is. Om klachten te verminderen is een goede nachtrust belangrijk. Je bent energieker en kunt beter omgaan met problemen en uitdagingen als je elke nacht 8 uur slaapt. Er zijn veel mogelijkheden om de dag rustig af te bouwen: verminder beeldschermgebruik, vermijd koffie of alcohol, dim de lichten (ook in de badkamer) en laat mobieltjes buiten de slaapkamer (tenzij je die gebruikt voor een bodyscan, meditatiebegeleiding of een rustig muziekje). Bekijk vooral wat voor jou werkt!
  • Pak aan wat je kan beïnvloeden; hoeveel stress ervaar je nu, veel of weinig? Wat kan je anders doen om minder stress te ervaren? Bedenk daarbij: op veel dingen heb je geen invloed. In plaats van hier gestrest van te worden, kan je je beter richten op de dingen waar je wel invloed op hebt.